Behandling av overvekt og fedme

Fedme er en kompleks og kroniske sykdom som påvirker millioner av mennesker over hele verden. Dette er ikke et resultat av latskap eller manglende viljestyrke, men en kombinasjon av bl.a. genetiske, miljømessige, psykologiske og livsstilsrelaterte faktorer. Her kan det være avgjørende med riktig, individuell tverrfaglig behandling for å lykkes.

Helseutfordringer og den psykiske belastningen

Overvekt og fedme kan medføre en rekke ulike helseutfordringer og plager, og en har økt risiko for blant annet type-2 diabetes, hjerte- og karsykdommer, ulike typer kreft, søvnapné, og muskel- og skjelettplager. Å leve med overvekt eller fedme kan også være en stor psykisk belastning. Mange opplever stigma, skam og diskriminering i samfunnet, noe som kan føre til lav selvtillit, depresjon og angst. Dette forverrer ofte situasjonen, da den emosjonelle smerten kan lede til ytterligere vektøkning og helseproblemer. Vi vet også at enkelte medikamenter eksempelvis mot depresjon kan medføre økt appetitt og vektøkning. Vårt mål er å forbedre helsen og livskvaliteten til våre pasienter gjennom individuell støtte og behandling.

Mange har prøvd utallige slankekurer og livsstilsendrings kurs uten effekt. Disse kursene har ofte kun bidratt til dårligere selvfølelse, da deltakerne ikke klarte å nå eller opprettholde målene sine. Kursene er ofte designet på en måte som gjør det vanskelig å lykkes, fordi behandlingsmetodene ikke adresserer selve lidelsen.

Våre behandlingsmetoder og behandlingsteam

Vi er et dedikert og tverrfaglig team som samarbeider i din behandling av overvekt og fedme. Dette gjør at du får et helhetlig tverrfaglig tilbud om du velger individuell behandling eller gruppebehandling.

Vi tilbyr tverrfaglig behandling digitalt og fysisk ved vår klinikk i Bergen. De fleste vil imidlertid få et kombinert forløp sammensatt etter sine spesifikke behov. Vår dyktige psykolog Asle Halvorsen og vårt ernæringsteam som inkludere Elise og Sandra har ekspertise på overvekt og fedme.

Sandra har en Master i Clinical Nutrition fra London med forskningserfaring og fordypning på overvekt og fedme. Hun kan bistå med kosthold og ernæringsrelatert veiledning ved overvekt, fedme, overspisingslidelse samt livsstilsrelaterte sykdommer i våre gruppebehandlinger. Sandra har en fin tilnærming og formidlingsevne i sitt arbeid med både pasienter og som foredragsholder. Hun jobber sammen med pasienten for å nå målet der mat og ernæring skal være helsefremmende.

Vår klinisk ernæringsfysiolog Elise har en doktorgrad fra UIB og har forsket på fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer ved Haukeland Universitetssykehus. Elise kan både forebygge, utrede, diagnostisere og behandle ernæringsrelaterte tilstander og livsstilssykdommer.

Mange med overvekt og fedme har også overspisingslidelse (binge eating disorder), som den vanligste spiseforstyrrelsen på verdensbasis. Mange vet heller ikke at de har denne spiseforstyrrelsen. Tilstanden krever riktig behandling og støtte for å bli frisk. Vi tilbyr gruppebehandling for overspisingslidelse i vår klinikk i Bergen. Les mer om behandlingen her.

Har du spørsmål, kontakt oss for mer informasjon både om gruppebehandling og tverrfaglig individuell behandling.

Et behandlingsforløp starter alltid med en førstegangskonsultasjon hos en av våre behandlere for å sikre at vi forstår dine utfordringer og mål. For at behandlingen skal fungere er det veldig viktig at personen er motivert for behandling. Kontakt oss ved spørsmål eller bestill første konsultasjonstime hos vår psykolog eller klinisk ernæringsfysiolog.

Individuell Behandling

Nærbilde av en kaffekopp og hender på et bord

Vi er her for deg!