Ernæring og kosthold

Hva kan vårt ernæringsteam hjelpe deg med?

Kosthold og ernæring har stor betydning for helsen vår, og et balansert og næringsrikt kosthold kan forbedre din generelle helse og velvære, samt redusere risikoen for en rekke ulike helseutfordringer. Ikke minst er også ernæring viktig i behandlingen av ulike sykdommer.

Vårt ernæringsteam, består av Elise som har en doktorgrad i tillegg til master i klinisk ernæring fra UIB og Sandra som har en master i Clinical Nutrition fra London. De har bred kunnskap om sammenhengen mellom kosthold og helse, og har ulike spesialfelt.

Elise kan både forebygge, utrede, diagnostisere og behandle ernæringsrelaterte tilstander og sykdommer. Sandra har sin ekspertise på forebygging og behandling av overvekt og fedme. Vår kliniske ernæringsfysiolog er også kvalifisert til å behandle ulike sykdommer/tilstander, som for eksempel under- og/eller feilernæring, mage -og tarmsykdommer og allergier/intoleranse. Vi kan også tilby veiledning til foreldre som har barn med ulike ernæringsutfordringer, for eksempel ufordringer knyttet til autisme og ADHD.

I tillegg til individuell veiledning, kan vi også bistå med undervisning for grupper.

Behandling av spiseforstyrrelser

Vår Klinisk ernæringsfysiolog hjelper deg med alle ulike ernæringsutfordringer, og har opparbeidet seg ekstra kompetanse på spiseforstyrrelser. Her vil du kunne få spesialisert støtte rundt behandling av spiseforstyrrelser. Vi arbeider tverrfaglig både digitalt og fysisk for å sikre en helhetlig tilnærming av behandlingen. Dette inkluderer måltidsplanlegging, måltidsstøtte, og arbeid med å normalisere forholdet til mat.

Måltidsstøtte for spiseforstyrrelser innebærer å gi struktur, veiledning og emosjonell støtte til personer som har utfordringer knyttet til mat, spising og kroppsbilde. Dette inkluderer å hjelpe pasienter med å planlegge, forberede og innta måltider på en måte som fremmer normal spiseatferd og reduserer angst knyttet til mat.

Vi tilbyr kosthold og ernæringsveiledning for en bred gruppe mennesker, inkludert:

• Spiseforstyrrelser som overspisingslidelse, anoreksi og bulimi

• Vanskelig forhold til mat

• Ernæringsutfordringer hos barn med for eksempel ADHD og Autisme

• Ulike livsstilsykdommer, eks type 2 diabetes, høyt kolesterol og høyt blodtrykk

• Vektnedgang og livsstilsendringer, deriblant medisinsk vektnedgang

• Underernæring, feilernæring eller mangler på næringsstoff

• Mage- og tarmproblemer

• Allergier/intoleranse

• Idrettsernæring

Bestill time hos vår klinisk ernæringsfysiolog Elise som har en doktorgrad fra Universitetet i Bergen. Hun har forsket på fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer og har erfaring fra blant annet klinisk arbeid ved Førde sentralsykehus.

Hos Elise får du vitenskapelig basert kostholdsveiledning som tar utgangpunkt i dine unike behov og mål. Hun har alltid pasienten i fokus og tilpasser behandlingen individuelt.  Hun legger stor vekt på å styrke ditt forhold til mat og etablere sunne og helsefremmende matvaner som kan holdes over tid.

Portrettbilde av Elise, ernæringsfysiolog

Vi er her for deg!